Co to jest Ashwagandha i dlaczego warto ją stosować? 0
Co to jest Ashwagandha i dlaczego warto ją stosować?

Czym są adaptogeny? Jak mogą wpłynąć na nasze lepsze samopoczucie i lepsze funkcjonowanie na co dzień? Czy każdy może je stosować? Czy można je stosować bez przerwy? 

Odpowiedź na większość pytań dotyczących suplementacji (przemyślanej suplementacji) najczęściej nie jest do końca jednoznaczna, ponieważ każdy z nas jest inny i każdy organizm ma inne potrzeby wynikające z trybu życia, aktywności fizycznej, diety oraz uwarunkowań genetycznych. Są jednak substancje, których spektrum działania jest na tyle szerokie, że przy racjonalnej suplementacji większość z nas odczuje poprawę funkcjonowania organizmu w mniejszym lub większym stopniu. Takim suplementem jest Ashwagandha.

Zacznijmy jednak od wyjaśnienia pojęcia adaptogenu. Najprościej mówiąc adaptogenem jest substancja, która pomaga organizmowi przystosować się do otaczających go niekorzystnych dla niego warunków. Początkowo (ponad 75 lat temu) termin ten dotyczył po prostu substancji, co niekoniecznie oznaczało naturalność pochodzenia tego produktu. Kilka lat później, naukowcy rozszerzyli ten termin uściślając, że adaptogenem jest substancja pochodzenia naturalnego, która nie może być szkodliwa dla organizmu, może powodować niewielkie zmiany psychiczne, które charakteryzują się jedynie normalizującym wpływem na organizm, a więc nie blokują ani zbytnio nie pobudzają naturalnych bodźców, a jedynie wpływają na nich unormowanie dążąc do naturalnej równowagi psychosomatycznej organizmu. Tradycyjnie adaptogeny były spożywane w postaci naparów. Czasem ich przygotowywanie zajmowało wiele godzin, ponieważ tylko w odpowiednich warunkach uwalniały swoje dobroczynne i lecznicze właściwości. Dziś najczęściej spotyka się je w postaci suplementów diety, ponieważ nowoczesne technologie pozwalają na przygotowanie ich w postaci suchej, co ma ogromny plus, ponieważ dzięki temu można je bezpiecznie transportować i przechowywać nie tracąc przy tym na ich wartości.

Tymi kilkoma zdaniami prawdopodobnie odpowiedzieliśmy na większość pytań, które nasuwają się na początku, kiedy po raz pierwszy zderzamy się z pojęciem adaptogenu. 

Co to jest Ashwagandha?

Ashwagandha lub inaczej withania somnifera (witania ospała), albo żeń-szeń indyjski, to roślina należąca do rodziny psiankowatych (jak np. pomidory), która najczęściej występuje w Azji, Europie oraz Afryce. Składniki aktywne, które są zawarte w ahwagandzie nazwano witanolidami i w budowie przypominają one ludzkie hormony, dlatego właśnie ashwagandha jest tak wyjątkowa. Oczywistym jest fakt, że nie można manipulować w gospodarce hormonalnej, ponieważ najczęściej przysparza to więcej problemów niż korzyści, ale należy pamiętać, że ashwagandha jest adaptogenem i jak zostało wcześniej wyjaśnione, adaptogeny dążą do unormowania procesów przebiegających w organizmie, co oznacza, że ani zbytnio nie będą podbudzać gruczołów wydzielniczych, ani również nie będą przesadnymi blokerami. Jakie zatem korzyści zdrowotne przynosi nam suplementacja żeń-szeniem indyjskim?

Systematyczne spożywanie tego suplementu powoduje wzmożone wytwarzanie testosteronu przy jednoczesnym obniżeniu poziomu kortyzolu, który jak wiemy jest hormonem stresu. Odpowiedni poziom testosteronu do kortyzolu sprzyja rozbudowie masy mięśniowej i zintensyfikowanemu spalaniu tkanki tłuszczowej. Kiedy poziom testosteronu zwiększa się, a poziom kortyzolu maleje, efekty naszej pracy na siłowni stają się znacznie szybciej widoczne. Docenią to zarówno mężczyźni jak i kobiety. Dodatkowym czynnikiem potęgującym fakt wpływu spożywania ashwagandhy na nasze rezultaty na siłowni jest fakt, że ashwagandha w znaczącym stopniu wpływa na regenerację naszego organizmu podczas snu. To ważne zwłaszcza dla osób, które zauważają, że mimo odpowiedniej ilości snu na dobę, oraz odpowiedniej higieny życia, nadal nie czują się wyspani i zregenerowani. W takim przypadku dostajemy sygnał od naszego organizmu, że regeneracja jest zakłócona i warto sięgnąć po odpowiedni suplement diety. Pozostając jeszcze przy tematyce sportowej warto podkreślić wpływ ashwagandhy na zwiększenie wytrzymałości i siły mięśniowej przy systematycznej suplementacji na odpowiednim poziomie.

Suplementacja ashwagandhy przynosi korzyści nie tylko dla sportowców i osób dbających o sylwetkę, wykazuje ona również ogólne pozytywne oddziaływanie zdrowotne na nasz organizm. Substancje aktywne znajdujące się w żeń-szeniu indyjskim mają silne właściwości bakteriobójcze oraz przeciwzapalne. Co więcej, istnieją badania dowodzące o pozytywnym wpływie suplemetacji ashwagandą na zahamowanie wzrostu raka piersi, jelita grubego, a nawet trzustki. Odnotowano także poprawę jakości życia oraz znaczne obniżenie zmęczenia u osób, które suplementują ashwagandhę przy jednoczesnym otrzymywaniu chemioterapii. U osób zdrowych natomiast, ashwagandha wpływa znacząco na poprawę jakości snu oraz pracy mózgu, a także obniża negatywne skutki stresu. Po dłuższej suplementacji można również zauważyć poprawę jakości skóry, ponieważ suplement ten wpływa odmładzająco  oraz regenerująco, a przy tym również przeciwzapalnie, a więc osoby borykające się z nadmiernie suchą, zwiotczałą  lub problemami skórnymi w formie wyprysków zauważą poprawę wyglądu i jakości cery.

Jak stosować ashwagandę?

Wszystko oczywiście zależy od naszych potrzeb oraz celów. Inna suplementacja wskazana jest dla sportowca, inna dla osób przy rekonwalescencji a inna dla tych, którzy przede wszystkim chcą poprawić jakość snu. Dawka początkowa powinna być zbliżona do wskazanej dobowej dawki przez producenta, my sugerujemy zacząć nawet od mniejszej porcji, stopniowo ją modyfikując w czasie stosowania. Warto pamiętać również o tym, że każdy adaptogen powinien być stosowany przez określony czas, po czym wskazane jest zrobić krótką przerwę, lub co jest częściej praktykowane przez trenerów i dietetyków, zmienić adaptogen na inny. Organizm bowiem przyzwyczaja się do substancji aktywnych zawartych w suplemencie i po zbyt długim stosowaniu tego samego suplementu  przestajemy odczuwać korzyści płynące z jego stosowania.

Czy są jakieś przeciwskazania do suplementacji ashwagandhą?

Na pewno kobiety w ciąży powinny przedyskutować taką suplementację ze swoim lekarzem prowadzącym, ponieważ jest to lek ziołowy i bardzo często kobiety w ciąży nie powinny stosować (nawet bezpiecznych) ziołowych suplementów diety. Czasem wiąże się to nawet nie tyle z samą substancją aktywną, ale również z obecnością w suplemencie innych składników, które używane są przez danego producenta. Również osoby z nadwrażliwością lub alergią na którykolwiek składnik suplementu powinny unikać jego stosowania. 

Którą ashwagandhę dostępną na rynku wybrać?

Bardzo istotna jest jakość suplementu, po który sięgamy. Niestety większość tanich suplementów diety, nieznanych firm, używa do produkcji substratów, których kontrola jakości w innych firmach nie dopuściłaby do produkcji. Nie zawsze cena jest jednoznaczna z jakością, ale jeżeli postanawiamy zadbać o swoje zdrowie pamiętajmy również o tym, że tani produkt po który sięgamy może być pozyskiwany chemicznie (o czym producenci nie zawsze informują wprost na opakowaniu) a więc z pewnością nie dostarczy on nam wartościowych substancji jakie dostarcza  naturalny, najczęściej droższy i trudniej dostępny produkt.

Suplementy diety z ashwagandhą, które polecamy do produkt nimieckiego producenta suplementów diety - firmy Hanoju: BIO Ashwagandha 500 mg (240 kaps.) Hanoju

a także amerykańskiego producenta suplementów diety - firmy SwansonAshwagandha 450mg 100 kaps. Swanson

Oba suplementy diety zostały przez nas przetestowane i oba z nich możemy zarekomendować jako skuteczne i sprawdzone. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl